Pandemia powoli wygasa. Wszyscy na nowo próbują odnaleźć się w tej niespodziewanej rzeczywistości. Jednak turystyka jeszcze sprzed pół roku, gdy nie znaliśmy korona wirusa i obecnie, gdy mierzymy się z nim wszyscy to dwa różne światy. W pierwszym królowała beztroska i spontaniczność. W drugim rządzić będzie rygor oraz długa lista zakazów i nakazów, które spełniać będą musieli zarówno hotelarze, jak i turyści. Te okoliczności sprawiły że zaczęliśmy poszukiwać alternatywnych rozwiązań. Nie jest więc dużym zaskoczeniem fakt że z początkiem sezonu wakacyjnego setki zdesperowanych „korpo pracowników” zastanawia się nad bardzo romantycznymi myślami o zakupie pojazdu z niewygodnym łóżkiem i nocnikiem.

Vanlife – sprawdź, gdzie wszystko się zaczęło!

Podróżowanie w spersonalizowanym vanie jest modne a wyidealizowane pojęcie stylu życia w furgonetce jest prezentowane na stronie Instagram za pomocą hashtagu #vanlife. Hashtag został po raz pierwszy użyty i spopularyzowany przez fotoblogera o nazwisku Foster Huntington w 2011 roku. Od tego czasu w mediach społecznościowych rozwija się romantyczna wizja stylu życia vanlife. Do października 2018 r. Hashtag #vanlife został użyty na ponad czterech milionach zdjęć na Instagramie. Dziś, gdy piszę ten artkuł ma ponad 7 milionów użytkowników.

Nie da się ukryć, życie w vanie staje się coraz bardziej popularne.

Ale co wiemy o historii samochodów kempingowych, zanim media społecznościowe rzuciły Vanlife na światło dzienne? Jasne, wiemy, że Volkswagen Bus Camper odegrał dużą rolę w wydostawaniu się z miasta na pustynię, ale szlak sięga znacznie dalej.

Historia kampera

Wielu ekspertów powie ci, że wynalazek kampera przypada na rok 1950. W sumie to nie tak dawno. Ciężko jednak uwierzyć, że pewnego dnia pojawił się samochód kempingowy lub że koncepcja nagle wpadła komuś do głowy bez uprzedniej inspiracji. Przekopuje się przez internet, aby dowiedzieć się, gdzie narodził się ten pomysł, i możesz być zaskoczony, ale nasze alternatywne korzenie sięgają znacznie dalej niż lat 50`tych.

Otóż około roku 1884 Dr William Stables, szkocki medyk i autor ponad 130 książek, z dużym dorobkiem podróżniczym, pewnego letniego dnia, kiedy jechał na swoim kucyku natknął się na obozowisko cygańskie. Przypomniał sobie, że jako chłopiec zazdrościł Cyganom, których widział pochylając się nad oknami ich rodzinnych przyczep.

Korzystając z okazji poprosił więc o pozwolenie na obejrzenie przyczep w obozowisku.

Był zachwycony i jednocześnie wdzięczny, że nie był w stanie zrealizować swojego wcześniejszego marzenia o jachcie oceanicznym. I tak zrodził się w jego głowie pomysł na podróżowanie jachtem lądowym.

Wkrótce opracował szkice swojego pomysłu na to, jak taki dom na kółkach powinien wyglądać.

Bliski przyjaciel zasugerował, że powinien iść do firmy Bristol Wagon & Carriage Works z prośbą, aby zbudowali karawan zgodnie z jego rysunkami. Tak narodził się „Wędrowiec – Jacht Lądowy” (The Land Yacht Wanderer) a William stał się Dżentelmenem Cyganem.

Photo by Caravan Club

W 1885 roku Wiliam Stables zabrał dwutonowego „Wędrowca”, ciągniętego przez dwa konie w epicką 1300 milową podróż do Szkocji, spotykając zarówno podekscytowanie, jak i lęk mieszkańców wielu miast i wiosek, przez które podróżował. Swoje przygody opisał w książce „The Cruise of the Land-Yacht Wanderer” (1886).

Ta książka zaczęła szaleństwo karawaningu, choć na początku było ono wyłącznie domeną bogatych ludzi. Jednym z pierwszych klientów nowej linii firmy z Bristolu był książę Newcastle, który zamówił pojazd o nazwie „The Bohemian” na podróż do Europy.

Eccles to jedna z najbardziej znanych nazw karawanu XX wieku

W 1919 r. W.A.J. Riley i jego syn W.J. Riley przejeli nieudaną działalność przewozową w Birmingham. Syn powrócił ze służby w Royal Flying Corps podczas pierwszej wojny światowej i został zainspirowany wykorzystaniem przyczep na linii frontu. Po kilku latach rozwoju firma Eccles ostatecznie rozpoczęła poważną produkcję luksusowych przyczep kempingowych w 1922 roku.

Picture by Period and Classic Caravan Club

Pomysł, by samochód ciągnął Caravan mocno się ukształtował i pozwolił ludziom w całej Anglii tanio podróżować, doświadczając innego stylu życia.

Wiem również, że rozważano możliwość wykorzystania silnika spalinowego do produkcji przyczep kempingowych aby mogły poruszać się same. Niestety w tym momencie zaistniał problem pierwszej wojny światowej, więc pomysł poświęcenia czasu i wysiłku na zmianę karawanów zgasł. Ale nie zniknął całkowicie.

Pierwszy w historii samochód kempingowy w Wielkiej Brytanii

Picture by Bonhams

Okazuje się, że koncepcja stworzenia zmotoryzowanego samochodu kempingowego nie całkiem opuściła umysły całej populacji. Jest to pierwszy przykład, który znalazłam, samodzielnie przekształconego kampera, którego historia sięga 1935 roku. To wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju pojazd, który został zamówiony przez arystokratę marynarki wojennej kapitana Dunna. Wpadł na genialny pomysł wysyłki pustego podwozia Pontiac Six ze Stanów Zjednoczonych i zebrał zespół lokalnych budowniczych autokarów z Bexhill, aby zająć się realizacją marzeń.

Ten pojazd jest naprawdę spektakularny i uważany jest za samochód kempingowy, który zapoczątkował przemysł kamperów. Pomysły kapitana Dunna i konstruktorów autokarów, naprawdę wyprzedziły swój czas, do tego stopnia, że ​praca silnika i konstrukcja nadal zadziwiają mechaników, którzy dziś patrzą na tą pracę. Dunn zmarł w latach 40. XX wieku, ale cieszył się wieloma podróżami samochodem.

Lata 50te

Po dwóch wojnach światowych ludzie znów zaczęli poszukiwać odrobiny radości w życiu. i tak wraz z rozkwitem przemysłu stalowego powstały pierwsze modele małego, szykownego autobusu, który znamy aż za dobrze. Niemiecka firma Westfalia, która dowiodła swojej wartości na rynku przyczep kempingowych, zaczęła tworzyć niestandardowe zestawy do przerobu tych małych autobusów i tak narodziły się pierwsze VW Transporter Campers.

Zestawy mogły się wsuwać i wysuwać z kampera a ich stworzenie oznaczało nową erę produkcji pojazdów rekreacyjnych i dało innym firmom motoryzacyjnym pomysły, jak wejść na rynek.

Mniej więcej w tym samym czasie do walki wkroczył Dormobile który został pierwotnie zaprojektowany jako samochód kempingowy tylko do spania, ale zapewniał wszystko, czego potrzeba, aby uciec z domu i wygodnie spać na pustkowiu.

Kiedy na scenie pojawił się Bedford CA, Dormobile dodał dodatkowe luksusy, takie jak zestaw kuchenny i słynny rozkładany dach.

Bedford CA Dormobile

Lata 60te

Dwie marki kamperów zdominowały świat designu kamperów w latach sześćdziesiątych; Ford Thames 400e (na zdjęciu powyżej) i Morris J4 (na zdjęciu poniżej).

Teraz zaczynamy widzieć, jak kształt kampera ewoluuje i przenosi się bardziej z samochodu do furgonetki, tworząc miejsce dla wszystkich części, mebli i akcesoriów, których nadal używamy (i które kapitan Dunn zawarł w swoim własnym kamperze 25 lat wcześniej).

Lata 70te i 80te

Na rynek wszedł Fiat z nowym pojazdem, który zmusił konwerterów do myślenia o nowych rozwiązaniach na przyszłość.Toyota przedstawiła również Hiace, a Dormobile szybko wziął sie za swoje nowe projekty. Caravan Club dodał do swojego repertuaru kampery, a furgonetka stała się teraz solidną alternatywą dla wypróbowanych i przetestowanych karawanów z przeszłości.

Vintage Fiat 236 Camper Van

Niestety w drugiej połowie lat 70. i na początku 80. rynek samochodów kempingowych nieco się załamał, a wiele firm zajmujących się konwersją przestało działać w ciągu dekady. Nawet niedotykalny Dormobile otrzymał po drodze kilka ciosów, gdy załamała się brytyjska gospodarka. Jednak VW T3 załatwił sprawy od razu, kiedy się pojawił. Ponownie rozbudził koncepcje konwersji kamperów i przywrócił niektóre firmy, które upadły podczas kryzysu w latach 70.

Van o dużym rozstawie osi

Samochody dostawcze od Peugeot, Renault i Mercedes zmieniły na zawsze sposób, w jaki firmy zajmujące się konwersją myślą o swoich projektach.

Furgonetka  o długim rozstawie osi zapewnia prawdopodobnie najlepsze puste płótno do stworzenia małego domu na kółkach. O wiele łatwiej jest uzyskać wrażenie oddzielnych pomieszczeń i wcisnąć o wiele więcej, nie powodując, że przestrzeń będzie ciasna.  Stała się inspiracją dla wielu współczesnych firm zajmujących się konwersją, ale pomysł ten po raz pierwszy pojawił się w połowie lat osiemdziesiątych.

Firmy takie jak Eldis i Swift zaczęły wytwarzać jedne z najlepszych samochodów kempingowych , które wciąż znajdują się na naszych drogach i oblegają dzikie kempingi w Algarve.

Dzień dzisiejszy

Samochód kempingowy przeszedł długą drogę od karawany turystycznej Dr Stablesa i ręcznie zbudowanego kampera kapitana Dunna, ale pomysły, które wdrożyli w swoich wersjach, ukształtowały wielomilionowy przemysł. Ciągle pojawiają się nowe furgonetki kempingowe z niesamowitymi funkcjami, które mają na celu ułatwienie życia i zapewnienie kierowcy większego komfortu podróżowania tam, gdzie tylko Bedford CA może marzyć.

W ciągu ostatnich kilku lat samodzielne przebudowany van stał się coraz bardziej popularny wśród młodszych obozowiczów i członków cyfrowego ruchu nomadów. Dzięki aplikacjom społecznościowym, takim jak Instagram i Pinterest, masz absolutną kopalnię zdjęć i inspiracji do samodzielnego stworzenia kampera, a filmy z YouTube uczą Cię, jak zbudować kampervana za naciśnięciem jednego przycisku, nigdy nie było łatwiej zamienić swoje marzenia o konwersji w rzeczywistość.  Samodzielna konwersja furgonetki jest na pewno o wiele tańsza niż płacenie za nią firmie i można dostosować wnętrze do swoich potrzeb i gustu. Ale czy naprawdę jest to tak proste do zrealizowania? Udało się u kapitana Dunna w 1935 roku, więc jestem całkiem pewna, że my też możemy to zrobić ;-)

Jeśli chcesz się dowiedzieć czy warto własnoręcznie zbudować kampera zajrzyj TUTAJ.