Okna do kampera – jakie wybrać i jak je zamontować? Jakie są koszty?

Niewątpliwie zamontowanie okien w kamperze, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki może zmienić zwykłego busa w dom na kółkach. Posiadanie okien zapewni też więcej światła, lepszą wentylację pojazdu oraz da nam możliwość podziwiania pięknych widoków zaraz po przebudzeniu. To ważne, jeśli zamierzasz spędzać dużo czasu w swoim kamperze!

Wadą jest to, że okna zmniejszają bezpieczeństwo, mogą sporo kosztować i są nieco trudne w montażu.

Oczywiście możesz zapłacić komuś za wstawienie okien, ale zazwyczaj jest to drogie. Z tego powodu my zdecydowaliśmy się na samodzielną instalację, choć bardzo się tego obawialiśmy. Dlaczego? – Montaż okna wymaga wycięcia otworu w ścianie bądź suficie furgonetki, więc błąd może być trudny do naprawienia.

Jakie okna do kampera?

Okna stosowane do konwersji samochodów dostawczych możemy podzielić na okna samochodowe (klejone oraz montowane na gumowej uszczelce) i okna dedykowane do przyczep, bądź kamperów.

Okna samochodowe klejone

Okna klejone to nowy rodzaj montowanych fabrycznie okien stosowanych przez producentów samochodów dostawczych od około 2001 roku. Są one wykonane ze szkła lub tworzywa sztucznego. Montuje się je za pomocą bardzo przylepnego paska kleju poliuretanowego, który przykleja się do zewnętrznej części furgonetki, bez użycia śrub i zacisków. Są bardzo dopasowane, zachowując tą samą gładką linie, co nadwozie furgonetki. Dają też większe pole widzenia, ponieważ mają wąską krawędź. Często otwierają się, rozsuwając lub wychylając się do góry, jak okno przyczepy kempingowej, co oprócz wpuszczenia światła pozwala na otwarcie okna, aby wpuścić powietrze.

Okna klejone dostępne są dla większości nowoczesnych samochodów dostawczych, w dokładnych rozmiarach pasujących do rozmiaru paneli na ścianach pojazdu. Montaż okien klejonych nie jest łatwy. Są też dosyć drogie.

Okna samochodowe montowane na gumie

okna do kampera

Okna montowane na gumie to starszy, bardziej tradycyjny styl okna do vana lub kampera. Są znacznie tańsze niż okna klejone. Okna z gumowymi mocowaniami są prawie zawsze wykonane z płaskiej tafli szkła. Szklane okno osadzone jest w gumowej ramie, którą trzeba dokładnie wsunąć w otwór na boku furgonetki. Okna mocowane na gumowej uszczelce nie uchylają się, ponieważ nie są na zawiasach. Większość w ogóle się nie otwiera, ale można kupić wersje z przesuwaną sekcją, która umożliwia wlot powietrza.

Czy okna samochodowe będą dobrym rozwiązaniem?

Dzięki oknom samochodowym kamper będzie wyglądał jak zwykły dostawczak i nie będzie bardzo rzucał sie w oczy. Jest to niwątpliwie zaleta, a dla niektórych nawet priorytet.

Wadą okien samochodowych jest to, że są klejone lub mocowane na uszczelce, bezpośrednio w otworze wyciętym w panelu. Muszą być więc bardzo dokładnie dopasowane. Może to powodować pewne trudności przy włożeniu okna, a jeśli nastąpi choć niewielki błąd w ocenie rozmiaru, uszczelka może przeciekać.

Kolejnym minusem okien samochodowych są pojedyncze szyby, które nie zapewnią wystarczającej izolacji termicznej. Oznacza to że latem będą przepuszczać ciepło i nagrzewać kampera a zimą ciepło będzie uciekać na zewnątrz. Będą też bardziej skłonne do przyciągania kondensatu, czyli osadzania się skroplonej pary wodnej. Zobacz wpis o izolacji, aby uzyskać więcej informacji na ten temat.

Okna do przyczep kempingowych

Jeśli szukasz naprawdę tanich okien, rozważ użycie, używanych okien do przyczep kempingowych. Starsze typy, montowane na uszczelce gumowej niezbyt się nadają do kampervana. Jednak większość okien do przyczep kempingowych jest typu zaciskowego, gdzie jedną część okna montujemy na zewnątrz furgonetki a wewnętrzna część okna wchodzi do środka. Obie części są połączone śrubami przechodzącymi przez ścianę vana.

Montaż okien do przyczepy kempingowej może być jednym z łatwiejszych, ale pamiętaj że okna te są zaprojektowane tak, aby pasowały do określonej grubości ściany pojazdu, czyli ściany przyczepy. Grubość ściany Twojego samochodu kempingowego będzie musiała wiec odpowiadać grubości ściany przyczepy kempingowej.

Okna dedykowane do kamperów

Okna dedykowane do kamperów są moim zdaniem najlepszą, choć nie najtańszą opcją. Stanowią kompletną całość, są wyposażone w zintegrowaną roletę zaciemniającą i moskitierę, a także blokadę zabezpieczającą przed otwarciem okna z zewnątrz. Dostępne są w różnych rozmiarach, przesuwne i uchylne. Mają podwójne szyby, najczęściej z akrylu, co zapewnia świetną izolacje termiczną.

Liderem wśród producentów tego typu okien jest firma Dometic a ich okna Seitz są uznawane za najlepsze okna do kamperów i używane są przez większość profesjonalnych firm zajmujących się konwersją. Ich jedyną wadą jest wysoka cena.

Na szczęście na rynku dostępne są ich tańsze odpowiedniki. My właśnie skorzystaliśmy z tej opcji. Do konwersji naszego kampera użyliśmy okna kasetowe Shield AutoCare.

Okna te są proste i szybkie w montażu i nadają się do ścian o grubości od 22 do 35 mm. Składają się z podwójnej szyby akrylowej, białej, plastikowej ramy wewnętrznej oraz  z czarnej aluminiowej ramy zewnętrznej. Zintegrowane rolety mają beżowo-biały wzór z odbijającą ciepło srebrną powłoką aluminiową na zewnątrz, która pomaga w izolacji termicznej. Okna wyposażone są w teleskopowe ramiona boczne ułatwiające wentylację, a zaczepy zabezpieczające posiadają system multi-lock zapobiegający otwarciu okna od zewnątrz. Nie różnią się jakości od okien Dometic Seitz, a są prawie o połowę tańsze.

Okna dachowe do kampera

Okna dachowe to kolejny świetny sposób na zwiększenie naturalnego światła wpadającego do wnętrza kampera. To sprawi, że wakacje będą przyjemniejsze, zwłaszcza gdy jest zimno i mokro, a chcesz spędzić czas w środku.

Tak jak w przypadku okien bocznych na rynku okien dachowych dostępne są różne wzory i rozmiary, specjalne konstrukcje aerodynamiczne czy przyciemniane szyby. Niektóre wyposażone są w elektryczny wentylator aby zapewnić jeszcze lepszą cyrkulację powietrza. Różnią się od siebie oczywiście jakością i ceną.

My zdecydowaliśmy się na zakup okna z wentylatorem Fiamma Turbo Vent zbudowanego z materiałów odpornych na wstrząsy i promieniowanie UV. Okno to posiada moskitierę oraz zewnętrzny, przyciemniany profil z aerodynamicznym wykończeniem.  Fiamma Turbo Vent zużywa mniej energii niż poprzednie systemy wentylacyjne, a także działa cicho. System Polar Control, dodatkowo reguluje dopływ i wypływ powietrza z wentylatora w zależności od temperatury wewnętrznej kampera, co z kolei może również zaoszczędzić do 50% zużycia energii elektrycznej.

ookna do kampera

Montaż okien

Jak zamontować okno kamperowe? Opiszę tu pokrótce, resztę zobaczycie na YouTube.

  1. Plan rozmieszczenia okien i decyzja odnośnie ich typu.
  2. Przygotowanie materiałów i narzędzi
  3. Przygotowanie powierzchni do montażu
  4. Montaż okna

Zastrzeżenie: Te informacje mają służyć jako przewodnik ułatwiający montaż okien. Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wyrządzone Tobie, Twojemu pojazdowi, Twoim szybom, współmałżonkowi lub związkowi, jeśli coś pójdzie nie tak. Sam jesteś odpowiedzialny za to zadanie ;-)

Plan rozmieszczenia okien i decyzja odnośnie ich typu.

okna do kampera plan

Plan rozmieszczenia okien i decyzje odnośnie ich typu lepiej podjąć na samym początku budowy kampera. Będzie dużo łatwiej je zamontować przed położeniem izolacji. Głównym celem montażu okna jest zapewnienie światła, więc to powinno być brane pod uwagę przede wszystkim przy rozważaniu lokalizacji okna. Umiejscowienie i rozmiar okna muszą też odpowiadać układowi wnętrza!

Przygotowanie materiałów i narzędzi

OK, więc wybrałeś i kupiłeś swoje okna, teraz czas je zamontować. Zanim jednak zaczniesz wycinać dziury w swojej furgonetce, sprawdź, czy masz wszystko, czego potrzebujesz. Nie chcesz raczej zostawiać furgonetki na noc z dużą dziurą, czekając na narzędzie itp. Co wiec będzie potrzebne?

  • Okno – w zestawie powinno być wszystko ale sprawdź, czy masz szybę, ramę zewnętrzną i wewnętrzną, śruby, wkręty itp.
  • Drewniana ramka, zrobiona z kantówki na wymiar okna – będzie imitować grubość ściany
  • Wyrzynarka – z dużą ilością końcówek do cięcia metalu. Prawdopodobnie złamiesz kilka z nich.
  • Szlifierka kątowa – przydaje się do usuwania wsporników, ale nie jest niezbędna.
  • Pilnik do metalu – do spiłowania ostrych krawędzi po wycięciu otworu.
  • Wkrętarka, wiertarka
  • Nóż, marker
  • Pistolet do silikonu
  • Uszczelniacz/klej – my użyliśmy czarny Sikaflex 512 odporny na promienie UV, dostępny w różnych kolorach
  • Taśma butylowa
  • Farba – do malowania odsłoniętego gołego metalu, aby zapobiec rdzewieniu.
  • Okulary ochronne – podczas cięcia metalu. Poważnie, powinieneś ich użyć.
  • Druga para rąk do potrzymania okien podczas mocowania.

Przygotowanie powierzchni do montażu

Teraz napij się herbaty / kawy i spójrz na panel. To twoja ostatnia szansa, aby cokolwiek zmienić, zanim zaczniesz wycinać dziury w swojej furgonetce.

Gdy już skompletujesz wszystko co niezbędne możesz się zabrać do przygotowania powierzchni do montażu. Większość samochodów dostawczych ma panele, w których byłyby zamontowane okna, gdyby furgonetka była minibusem. To najlepsze miejsce na dopasowanie okna. Panele te mają wsporniki, aby zapobiec wyginaniu się ścian podczas jazdy.

Musisz usunąć wsporniki od wewnątrz. Szlifierka kątowa to najlepsze narzędzie, ale można też użyć piły do ​​metalu. Wytnij wsporniki u góry i u dołu, a następnie zdejmij wspornik z blaszanej ściany. Uważaj, aby nie przeciąć niczego poza wspornikiem.

OK, teraz ważna część. Umieść drewnianą ramkę wewnątrz wycinanego panelu. Uważaj, aby ustawić ja pośrodku. Zgodnie z instrukcją wymierzamy i zaznaczamy miejsce cięcia.

Zanim wytniesz jakiekolwiek dziury, przeczytaj ten przewodnik, zbierz wszystko, czego potrzebujesz, przeczytaj przewodnik jeszcze raz, a potem zacznij…

Montaż okna

  1. Wycięcie otworu
  • Za pomocą wiertarki wywierć dziury w zaokrąglonych rogach otworu okiennego. Następnie za pomocą wyrzynarki rozpocznij wycinanie od otworu po zaznaczonej krawędzi. Nie spiesz się.
  • Po mniej więcej 30 cm przerwij cięcie i nałóż grubą taśmę maskującą wewnątrz i na zewnątrz furgonetki, w miejscu, w którym właśnie przecinałeś. To zatrzyma luźny metalowy panel i powstrzyma jego trzepotanie podczas cięcia reszty.
  • Po uwolnieniu panelu spiłuj szorstkie metalowe krawędzie.
  • Zmierz otwór ponownie. Jeśli jest za mały, to…. dobrze…. spiłuj krawędzie jeszcze trochę aby dopasować okno.
  • Pomaluj odsłonięte metalowe krawędzie aby zapobiec korozji
  1. Montaż i uszczelnienie okna
  • Przyklej drewnianą ramkę, wokół wyciętego otworu
  • Nałóż taśmę butylową dookoła ramy okna
  • Nałóż uszczelniacz Sikaflex na ramę zewnętrzną
  • Przyłóż ramę zewnętrzną do karoserii
  • W tym czasie „druga para rak” musi włożyć ramę wewnętrzną
  • Obie części ściskamy za pomocą zacisków stolarskich.
  • Skręcamy dwie części okna (od środka) z drewnianą ramką – całość klinuje się na karoserii auta
  • Gotowe! Wystarczy już tylko położyć uszczelniacz na około ramy na zewnątrz, aby nic nie zaciekało

Gdy okno jest zamontowane, poświęć trochę czasu, aby upewnić się, że odkurzyłeś wszystkie metalowe wypełnienia i inne zanieczyszczenia, które wydostały się ze ściany furgonetki. Te opiłki rdzewieją bardzo szybko i powodują rdzewienie innego metalu.

Zamontowanie dwóch okien bocznych i okna dachowego zajęło nam 2 dni.